7 steg for å lage en leadgenerator
Hva er en Leadgenerator spør du? La oss forklare det med et eksempel fra datingverden. Hvis du ba en date om å gifte seg med deg på den første daten, er sjansen for en spolert date eller et tydelig nei ganske stor. Derfor vil de aller fleste nøye seg med å be om en ny date, bli enda bedre kjent og en sjans til å imponere litt mer.
I markedsføringsverden er det imidlertid svært vanlig å be om full pakke. Kjøp nå. Bestill her, book nå. Vi kaller det call to actions – og mange peprer nettsidene med det. De aller fleste som er potensielle kunder trykker aldri.
En leadgenerator gir kundene noe av verdi, uten at de må forplikte seg i et kjøp. I stedet ber man om en epostadresse eller et telefonnummer i bytte mot for eksempel; en demo, råd, tips eller tester.
Har kunden gitt deg dette, vet du at kunden er interessert i deg – og du kan legge planer for en ny date.
Men for at en leadgenerator skal fungere må du gjøre disse 7 grepene for å maksimere både antallet leads og kvaliteten på dem.
1. Definer din målgruppe
- Identifiser hvem du vil nå: Hvem er dine ideelle kunder? Hva er deres behov, smertepunkter, og motivasjoner?
- Segmenter målgruppen: Lag eksempler på kunder (personas) som hjelper deg med å spesifisere hvilke typer innhold og tilbud som vil appellere til dem.
2. Tilby noe verdifullt
- Lag et attraktivt tilbud: For å få folk til å gi deg kontaktinformasjonen sin, må du tilby noe som er verdifullt for dem. Dette kan være:
- E-bøker, guider eller whitepapers
- Webinarer eller workshops
- Gratis prøver eller demoer
- Rabattkoder eller spesialtilbud
- Løs et reelt problem du vet at dine potensielle kunder har.
3. Optimaliser landingssiden
- Hold det enkelt: Sørg for at landingssiden har en tydelig CTA (Call to Action) og et enkelt skjema for innsamling av leads.
- Vis verdi raskt: Inkluder en kort forklaring av hva besøkende vil få ved å fylle ut skjemaet.
- Bevis verdien: Vis frem anbefalinger, kunder du har hjulpet, eller antall nedlastinger. Det bygger tillit.
- Test CTA-knapper: For å maksimere antall leads inn så test farger, tekster og plasseringer på Call to action-knappene, for å se hva som fungerer best.
4. Bruk skjemaer på riktig måte
- Be om nok informasjon: Samle inn den informasjon du trenger for å kvalifisere kunden. Med navn og etternavn i tillegg til epost kan du sjekke både stilling og nettverk på Purehelp.no eller proff.no
- Lag en fremdriftsplan: Etter hvert som forholdet til den potensielle kunden utvikler seg, kan du be om mer, eksempelvis digital møte, demo, informasjon om konkrete utfordringer kunden vil ha løst. Plutselig er du i en konkret tilbudsituasjon.
5. Optimaliser for SEO og annonser
- Søk etter nøkkelord: Forsikre deg om at din leadgenerator er optimalisert for søk. Inkluder relevante nøkkelord i innholdet, spesielt hvis du bruker bloggartikler eller guider for å drive trafikk til landingssiden.
- Bruk betalt annonsering: Vurder å bruke Google Ads, Facebook Ads, eller LinkedIn Ads for å tiltrekke deg potensielle leads basert på målrettede søkeord og demografi. I OmniOne har vi egne kampanjeløsninger for Leadskonverteringer.
6. Følg opp med markedsautomatisering
- Bruk e-postsekvenser: Når noen blir en lead, følg opp med en serie automatiserte e-poster som gir verdi og til slutt konverterer dem til kunder.
- Lead pleie: Ha en strategi for å «pleie» leads som ikke er klare til å kjøpe med en gang, ved å sende nyttig informasjon over tid. Dette er en perfekt måte å bygge tillit – og det øker verdien på det til syvende og sist skal selge til kunden.
- Bruk et CRM: Et godt CRM-system hjelper deg med å følge opp og administrere dine leads effektivt.
7. Analyser og optimaliser
- Spor konverteringer: Bruk Google Analytics eller annet analyseverktøy for å spore hvor mange leads som kommer fra forskjellige kilder, og hvor godt de til slutt konverterer.
- A/B-test: Prøv ulike versjoner av tilbud, CTA-er, og design for å se hva som gir høyest konverteringsrate.
- Optimaliser kontinuerlig: Bruk data for å justere og forbedre kampanjene dine over tid.
Dette kan se ut som en stor og krevende prosess, men det er en investering i tid og ressurser du garantert får effekt på. Når leads konverterer til kunder er du en «go-to aktør». Du slipper å slåss på pris – men kan heller fokusere på kvalitet i leveransen og det gir bedre pris og lønnsomhet. Les mer om hvordan vi gjør det her og her har vi hentet mye inspirasjon til metodikk.
By the way – denne artikkelen er en del av vår leadgenerator.
Hvis du vil ha et eksempel på en Leadgenerator vi har lagd så send inn dette skjema: