1. AI (kunstig intelligens)
Markedsførere har forstått at ChatGPT og andre AI-verktøy er en liten revolusjon innen digital markedsføring. Maskinlæring, innhenting av ulike typer data, og presentasjon av tilpasset innhold har eksistert lenge. Det som nå skjer, og vil ta av i 2024, er at dette blir løftet til en helt annen dimensjon og at vi får algoritmer som skjønner brukeren bedre enn brukeren selv, og dermed kan presentere produkter og tjenester til ulike målgrupper basert på ulik adferd. Også for de som jobber med digital markedsføring vil det dukke opp verktøy som gjør hverdagen lettere i alt fra tekst, utforming og innhenting av data. Vi i Omnione har vårt eget markedsføringsverktøy som også styres av AI: OmniAD
2. Hyper-personalisering
I 2024 forventes hyper-personalisering å stå i sentrum. Bedrifter og plattformer bruker avansert analyse, AI og maskinlæring for å levere individualisert innhold, produktforslag og tilbud. Merkevarer og virksomheter må gå utover grunnleggende segmentering for alltid å tilby skreddersydd innhold gjennom alle markedsføringskanaler. Forbrukere blir mer vant til personlige opplevelser. Ved å tilby personlige opplevelser kan du bygge sterkere relasjoner med kundene dine og skille deg ut fra konkurrentene.
Hva betyr dette for oss markedsførere?
Ved å utnytte data og AI kan markedsførere lage personlig tilpasset innhold og tilbud som er skreddersydd for den enkelte kunde. Bruk av kundedata, maskinlæringsalgoritmer og anbefalingsmotorer kan bidra til å avdekke mønstre og trender i forbrukerpreferanser. Disse dataverktøyene kan bidra til å foreslå relevante innholdsalternativer og tilbud til kunder basert på deres oppførsel og preferanser.
3. Menneskelig innhold og historiefortelling
Apropos roboter…og AI.
Nå, mer enn noen gang, setter målgruppen din – og andre forbrukere – pris på ekte, riktig og autentisk menneskelig kommunikasjon.
Vi har alltid hatt et skille mellom B2B og B2C, men egentlig er alt business-to-human (B2H), så lag innholdet ditt på den måten med historiefortelling.
Siden vi var barn har vi elsket historier – og selv om vi er mindre begeistret for hekser, trollmenn og drager nå som vi er voksne, elsker vi fortsatt å fortelle, høre, lese og gjenta historier. Så bruk dette i markedsføringen din! Lag innhold som engasjerer publikum og snakker til dem på et menneskelig nivå, det vil fungere bra også i 2024!