Digital Markedsføring

De 7 vanligste feilene i digital markedsføring

Strategi, Merkevarebygging
Veldig mange bedrifter bruker penger på digital markedsføring som de aldri ser reel effekt av. Å drive med markedsføring er en kompleks jobb, og mange gjør feil som koster dem dyrt i form av tid og penger.

Her er 7 vanlige feil som bedrifter ofte gjør – og selvsagt noen tips til å løse dem:

1. Utydelig identifiserte målgrupper:

Feilen: Å ikke identifisere og forstå målgruppen tydelig kan føre til at markedsføringsinnsatsen blir unøyaktig og ineffektiv.

Løsningen: Gjennomfør en grundig gjennomgang undersøkelse for å definere en målgruppe. Hvem er dine kunder i dag og hvilke nye kunder ønsker du deg? Finn ut mest mulig om deres digitale vaner og kjøpsreiser. Skreddersy deretter markedsføringsstrategier og meldinger for å appellere spesifikt til den identifiserte målgruppen.

2. Fokus på produkt og seg selv:

Feilen: Veldig mange bedrifter satser alt på å fokusere på sine produkter og tjenester – eller enda verre – hvor lang historie de har som bedrift. Å formidle bare produkt funksjoner eller historie engasjerer ikke dine kunder.

Løsningen: Fokuser på kunden. Hvilke utfordringer har dine kunder? Hva strever de med? Hvordan påvirker dette deres hverdag? Når kunden din skjønner at du forstår dere problem og at du kan hjelpe dem med en løsning – da har du fanget deres interesse. Da kan du fortelle hvordan produktet eller tjenesten løser problemer for kunden og gir merverdi. Kommuniser løsninger og fordeler tydelig i stedet for å liste opp funksjoner.

3. Feil bruk av digital markedsføring:

Feilen: Å fortelle ALT du kan løse på en gang er katastrofe. Styrken i digitale markedskanaler er at de fungerer ulikt. Derfor må du du tenke på kundens kjøpsreise og hvordan du kan følge dem på den reisen. Å ignorere eller underutnytte digitale kanaler kan føre til tap av eksponering og engasjement, spesielt med tanke på dagens digitale forbrukeradferd.

Løsningen: Implementer en helhetlig digital markedsføringsstrategi som inkluderer sosiale medier, søkemotoroptimalisering (SEO), e-postmarkedsføring og annen relevant digital markedsføring. Tilpass innholdet til kanalen og ha alltid et tydelig  neste steg (Call To Action) for kunden.

4. Manglende analyser og evaluering:

Feilen: Mange bedrifter satser penger på en kampanje men analyserer ikke markedsføringsresultatene eller tilpasser planen ift resultatene. Manglende plan for kundens neste steg eller en tydelig plan på oppfølging av interesserte kunder gjør at mange taper viktige kjøpssignaler og dermed salg.

Løsningen: Bruk analytiske verktøy for å måle ytelse, forstå innsikter og tilpasse markedsføringsstrategier i sanntid. Sørg for at  noen passer på at pengene du bruker gjør den jobben du har bedt dem om å gjøre.

5. Slurv med merkevarebygging:

Feilen: Uklar eller inkonsekvent merkevareidentitet kan føre til forvirring blant forbrukere og svekke merkevarens troverdighet. Dette handler ikke om produkter og bedriftshistorie, men om hvem din bedrift er til for og hvilke problemer dere løser som kunden kan identifisere seg med. De vet med Nike så er alt mulig om du virkelig vil – just do it! Eller at Flytoget er til å stole på. Eller at Kvikklunsj er perfekt til påsketuren. Hva er ditt merkevarebudskap?

Løsningen: Etablér tydelige budskap og retningslinjer for merkevarebygging og sørg for konsistent bruk av merkevareelementer i all markedsføringsmateriale.

6. Uklare mål for suksess:

Feilen: Uklare mål og manglende definerte nøkkeltall (KPIér) gjør det vanskelig å evaluere effektiviteten av markedsføringsinnsatsen. Eksempler på viktige nøkkeltall er for eksempel hvor mange av dine besøkende som kjøper (konverteringsrate), hvor mye det koster å få en kunde (Kost per bestilling), hvor mye du tjener på markedsinvesteringen (Return on investing) med flere.

Løsningen: Definer klare mål og nøkkeltall fra starten. Dette gjør det lettere å måle suksess og gjøre nødvendige justeringer. Har du ikke kunnskap om dette så få bistand fra noen som kan det.

7. Manglende kundefokus etter et salg:

Feilen: Mange bedrifter fokuserer alt på å skaffe nye kunder og overser eksisterende kunder. Dette kan føre til tap av kunder og langsiktig lojalitet.

Løsningen: Implementer en robust strategi for kundebevaring, inkludert kundeservice, salgssupport og lojalitetsprogrammer. Ingenting er så lønnsomt som fornøyde gjenkjøpende kunder.

For å unngå kostbare feil og tjene mer penger

Vi i OmniOne eksisterer for å gjøre komplisert markedsføring enkelt og har en lidenskap for å sette både våre kunder og deres kunder i sentrum av markedsføringen. Med rådgivere med lang erfaring fra innholdsproduksjon, salg og markedsføring og veldig gode styringsredskaper for markedsføring på de største kanalene gjør vi markedsføring effektivt og lønnsomt.