Flerkanal markedsføring gir best effekt. De aller fleste som markedsfører seg bruker 1-2 kanaler på sine kampanjer. Det taper du kunder og salg på og her er fire grunner til hvorfor du bør bruke minst fire kanaler for å få best effekt.
(Forklaring: Digital markedsføring omfatter bruken av digitale kanaler som nettaviser, forskjellige sosiale medier, eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn, søkemotorer som Google og e-post. Man bruker disse for å nå potensielle og eksisterende kunder på digitale flater.)
Minst fire kanaler fungerer best, og her er hvorfor:
1. Kundene forventer det
Kundene er på flere kanaler og statistikk viser at de gjerne oppdager dine tjenester og varer på en kanal, mens faktisk gjennomfører kjøpet på en annen.
Blue Nile Research har konkludert med at 70% av forbrukerne hadde brukt 3 kanaler eller flere før de gjorde en kjøpsbeslutning.
Ved å bruke flere kanaler for markedsføring og salg, kan bedrifter øke muligheten kraftig for å konvertere potensielle kunder til faktiske kjøpere.
Ifølge en rapport fra Google har bedrifter som bruker fire eller flere digitale kanaler i sin markedsføringsstrategi en 300% høyere konverteringsfrekvens sammenlignet med de som bare bruker én eller to kanaler.
2. Markedsføringen oppleves mer personlig og gir økt kundeengasjement
En stor trend innen markedsføring er personalisering av markedsføring, altså at at mottaker opplever at annonseringen er tilpasset dem. En flerkanal markedsføring kan være en god måte å begynne denne reisen på for dere som bedrift.
Med flerkanal markedsføring får dere som bedrift mulighet til å engasjere kundene deres på flere nivåer og på forskjellige tidspunkter. Ved å tilby relevant og målrettet innhold gjennom ulike kanaler kan bedriften skape en bedre opplevelse for kundene, noe som igjen kan føre til økt lojalitet og tilfredshet.
3. Økt synlighet og rekkevidde
Ved å være til stede på flere kanaler, for eksempel sosiale medier, nettsteder, søkemotorer og epost, vil bedriften øke sin synlighet og rekkevidde. Dette gjør det mulig å nå ut til et bredere publikum og engasjere flere potensielle kunder på forskjellige stadier av kjøpsreisen.
4. Bedre målretting og innsikt
Flerkanal markedsføring gir bedrifter muligheten til å samle inn data og innsikt fra flere kilder, noe som kan brukes til å bedre forstå kundenes atferd og preferanser. Ved å analysere denne informasjonen kan bedrifter målrette sine markedsføringskampanjer mer effektivt og tilpasse seg kundenes behov og ønsker på en mer presis måte.
Kanskje tenker du nå at dette var komplisert, og det forstår vi.
Derfor har vi i OmniOne gjort det til vår «hjertesak» at vi skal gjøre komplisert digital markedsføring enkelt, effektivt og lønnsomt.
Det gjør vi i tre steg:
1) Vi setter oss ned med kunden å ser på utfordringer og behov og løser disse sammen med kunden.
2) På bakgrunn av informasjon fra kunde og analyser vi gjør setter vi opp en plan over hvilke kanaler som det bør satses på
3) I tillegg til gode rådgivere og produsenter bruker vi OmniAD. Dette er vår unike og enkle styringspilot som lar deg som kunde enkelt markedsføre på Facebook, Instagram, alle norske nettaviser og hele Google nettverket. I dette verktøyet lages kampanjer og annonser for alle kanaler, her velges målretting og formål med kampanjen, før kampanjer blir datadrevet optimalisert.