seo sem

SEO og SEM hva er forskjellen?

Google, SEO

Det er mange forkortelser innen digital markedsføring, men SEO og SEM er to av de vanligste og kanskje viktigste – og det er mange som blander dem. «Hva betyr SEO og SEM?»

SEO (søkemotoroptimalisering) refererer til praksisen med å raffinere og optimalisere nettstedet ditt, for å gjøre det synligere og bedre plassert i søkemotorer som Google.

Hva er fordelene: Gratis trafikk som også normalt blir bedre over tid. Kan gi enormt med verdifull trafikk fra folk som faktisk er ute etter akkurat det du leverer av produkter og tjenester.
Hva er ulempene: SEO er en langsiktig strategi, og det kan ta tid før man ser store og betydelige resultater. Man kan ikke velge direkte demografi eller geografi.

SEM (søkemotormarkedsføring), noen kaller det også søkemotorannonsering, som refererer til markedsføringsaktiviteter som involverer søkemotorer. Dette inkluderer både ADS,  lokale oppføringer i søkemotorer, Produkter mm.

Hva er fordelene: Kortsiktig og langsiktig strategi, man kan se resultater umiddelbart. I tillegg kan man velge målgrupper.
Hva er ulempene: Dette er betalt trafikk, som i flere bransjer krever en investering. Dette kan gjøre at nystartede bedrifter kan slite med å ta andeler, umiddelbart, avhengig av økonomisk modell.

Det er viktig å ta med seg at SEO og SEM ikke er det samme.
Den store forskjellen er at SEM kan inkludere betalte annonseringskanaler, og representerer et bredt spekter av markedsføringskanaler.

SEO er derfor en del av SEM.