Er du blant de som gir potensielle kunder en kald skulder når de ber om nyhetsbrev?
Hva skjer når jeg ber om å motta nyhetsbrev fra en bedrift på nett? For de aller fleste skjer det ingenting. Absolutt ingenting. Den siste tiden har vi testet bedrifter som spør potensielle kunder om de vil abonnere på nyhetsbrev. Veldig mange har en strategi der de overser kunden fullstendig.
Vi snakker ikke om små bedrifter. Nei, vi har testet på hele skalaen – fra små til store.
Det er vanskelig å finne en eksakt statistikk på hvor mange bedrifter som samler inn e-postadresser for nyhetsbrev, men sjelden sender ut noe. Men basert på tall fra digital markedsføring og CRM-analyse, er dette en utbredt situasjon.
En ting er at bedriftene går glipp av å starte potensielt gode kundereiser, men verre er det kanskje at bedrifter som ikke responderer faktisk etterlater seg et veldig dårlig inntrykk. Jeg viser interesse, men blir oversett. Det er ikke god kundeservice.
Vanlige årsaker til at bedrifter ikke sender nyhetsbrev:
Dette er de vanligste årsakene til at bedrifter ikke følger opp.
Mangel på strategi – Bedriften samler e-poster fordi «det er lurt», men har ingen klar plan for hvordan de skal brukes.
Eposter er faktisk noen av de mest verdifulle leadsene du kan ha. Det gir deg mulighet til å gi merverdi, bygge merkevare og kjennskap – uten å betale en krone.
Tidsmangel – Ingen dedikert person eller team til å lage og sende nyhetsbrev.
Da bør du la være å spørre. Men vi råder å investere i ressurser i dette. Bedrifter som gjør dette strategisk og riktig har vesentlig bedre konvertering på eposter enn på all annen markedsføring.
Frykt for å spamme – De vil ikke plage kundene og venter derfor for lenge.
Det skal mye til før du spammer – og hvis du er nøye med å levere innhold som gir verdi, spammer du ingen.
Tekniske utfordringer – De har ikke satt opp automatiserte løsninger eller gode systemer for segmentering.
Søk råd og be om demo på hvordan du kan sette opp automatiserte løp for kunden. Da kan du være sikker på at alle som kontakter deg blir tatt med på en kundereise, som til slutt vil ende med et slag på kassa eller et spennende oppdrag.
Lav ROI-forventning – De tror ikke e-postmarkedsføring vil gi god nok avkastning.
Det er helt opp til deg og innholdet du leverer. Innhold som gir svar på kundenes problem med gode løsninger bygger fans – og da kommer resultatene.
Konsekvenser av å ikke følge opp:
- Lavere engasjement og lojalitet.
- Dårligere åpningsrater når de endelig sender ut noe (fordi kundene har glemt dem).
- Potensielt dårlig rykte hvis kundene føler de har gitt fra seg e-posten uten grunn.
Hva bør bedrifter gjøre?
- Ha en tydelig strategi for e-postmarkedsføring før de begynner å samle inn e-poster.
- Sette opp automatiserte velkomst- og oppfølgingsserier.
- Planlegge minst én fast utsendelse per måned for å holde seg relevant.
Til slutt – husk at alle de ledende annonseringskanalene digitalt, skifter og endrer på sine retningslinjer. Det har rammet mange annonsører hardt de siste årene – og er en svært reell fare. TikTok i USA henger fortsatt i en tynn trå – og den som kanskje er redningen for kanalen heter Musk og eier Twitter.
En undersøkelse vi har gjort blant flere bedrifter viser at samtlige ville vært sårbare om de mistet en eller flere av sine sosiale mediekanaler. Enkelte ville mistet opptil 80 % av sin kunderekkevidde.
En epostliste er din og ingen kan bestemme hvordan du skal bruke den. Det gjør deg uavhengig av tech-gigantene og mindre sårbar.