

3. Google endret spillereglene igjen
Mars 2025 kom med en større Google-oppdatering som påvirket rangeringene for mange nettsteder. Fellesnevneren: Google vil ha ekte, nyttig og brukervennlig innhold, og de straffer de som prøver å lure systemet.
Kort oppsummert: SEO er fortsatt utrolig viktig, men nå handler det mer enn noen gang om kvalitet, relevans og god struktur. Det du publiserer må svare på noe kundene faktisk lurer på – og ha kvalitet.
4. Økonomisk usikkerhet = høyere krav til effekt
2025 var året hvor «fint å ha»-kampanjer måtte vike for det som faktisk funket. Flere B2B-aktører økte budsjettet, men bare hvis de kunne måle effekt. Kampanjer uten tydelig mål og avkastning ble skrotet raskt.
Det ble også vanligere å samarbeide tettere på tvers: salg og marked snakket mer sammen, og mange tok i bruk smidigere planleggingsverktøy som gir rom for justeringer underveis.

5. Merkevare og mennesker = viktigere enn noensinne
I en tid med stadig mer automatisering, ble de menneskelige historiene et konkurransefortrinn. Gode kundecaser, tydelige ansikter og ekte ekspertstemmer har blitt et enda viktigere verktøy for å skape tillit, og bygge merkevare over tid.
Et godt eksempel er arbeidet vi har gjort sammen med Aquafarm Equipment: prosjekter, faginnhold, menneskene bak utviklingen. For Aquafarm har dette ført til 70% vekst på LinkedIn og over 100 000 impressions på postene i en nisjéindustri (som er langt over bransjesnittet).

Hva betyr alt dette for 2026?
I flommen av kunstig generert innhold kreves det mer for å komme gjennom hos mottakerne. Beslutningstakere vil ha innhold med reell verdi, tydelig kommunikasjon og erfaringer som føles relevante og ærlige. Det betyr:
- Finn ut hvem som er din ideelle kunde der dine løsninger er best match.
- Gjør dine kunder til helten i din historie.
- Fokuser budskapet ditt rundt hvilket problem du løser for dine kunder.
- Ta rollen som guiden på kundens kjøpsreise.
- Samle og bruk egne data på en smart måte.
- Målrettet er viktigere enn viralt.
- Tenk innhold med ekte verdi, ikke bare synlighet.
- Prioriter kundereisen – tenk bevegelse fra første møte til lojal kjøpende kunde. Hvordan kan kunden ta et steg videre?
Vil du være i forkant og slippe å bruke 2026 på brannslukking?
Book en uforpliktende prat med oss i OmniOne, viss du er en match med oss kan vi skape konkrete, målbare resultater, basert på det som faktisk fungerer i dagens marked.

