Digital markedsføring frustrasjon

Hvordan vinne flere B2B-kunder i 2025 – her kommer 5 effektive tips og løsninger

Strategi, Google, Merkevarebygging, SEO

Du er ikke alene i jakten på svaret. Her er 5 effektive digitale grep i markedsføring for B2B-kunder.

Hvordan skiller du deg ut i et hav av konkurrenter? Hvordan tiltrekker du de rette betalingsvillige kundene?

I en verden hvor digital markedsføring stadig blir mer kompleks, er det lett å føle seg overveldet. Mange B2B-bedrifter sliter med å nå frem til beslutningstakere, og tradisjonell markedsføring gir stadig dårligere resultater.

Det finnes 5 effektive digitale grep i markedsføring for B2B-kunder som vil gi resultater.

De bygger på en effektiv strategi som setter kunden i sentrum og dermed jevnt og trutt tiltrekker seg potensielle kjøpere og nye kunder.

1. Kundens utfordring: De finner deg ikke

Problemet: Dine potensielle kunder søker etter løsninger på Google – men finner konkurrentene dine først.​

Løsningen: Skap innhold som svarer på kundens spørsmål eller problem. Tenk deg at du selger kopimaskiner. Hvis en potensiell kunde googler «hvordan velge riktig kopimaskin for bedriften?», vil du at DIN bedrift skal dukke opp først i søket.​

Hvordan kundereisen påvirkes: Med AI og SEO setter du opp verdifullt innhold som Google elsker. Post dette på din nettside, slik at du blir synlig for de rette kundene. 

Faktisk bruker nå 73% av B2B-markedsførere innholdsmarkedsføring i sin overordnede strategi, noe som understreker viktigheten av denne tilnærmingen. Med Kunstig Intelligens på full fart inn i søkevanene til stadig flere blir dette enda viktigere i tiden som kommer. 

2. Kundens utfordring: De vet ikke hvem de skal stole på

Problemet: Beslutningstakere er skeptiske og overveldet av valg. Det gjør at den tradisjonelle salgstrakten er blitt endret med mye mer “vandring” i kjøpsreisen. Det storer spørsmålet blir da – hvorfor skal de velge deg?​

Løsningen: Bruk for eksempel nettsiden din, Google og LinkedIn for å bygge relasjoner. La oss si at du selger programvare for økonomistyring. Ved å målrette annonser mot økonomisjefer og dele nyttig innhold, bygger du tillit før de trenger deg.​

Google sin 7-11-4-regel viser at potensielle kunder må ha 7 timer med innholdskonsum, 11 interaksjoner og 4 ulike kanaler før de er klare til å kjøpe.

Hvordan kundereisen påvirkes: Ved å være synlig med verdifull innsikt på nettsiden, i Google annonsering, på LinkedIn, nyhetsbrev og andre Sosiale medier, posisjonerer du deg som en troverdig ekspert. Husk at det er lurt å prioritere kanaler der folk er villig til å bruke tid med deg. Over 90 % av B2B-markedsførere drar fordel av LinkedIn, og 40% av brukerne indikerer at LinkedIn er den mest effektive plassen for å generere leads av høy kvalitet. 

3. Kundens utfordring: De trenger mer informasjon før de tar en beslutning

Problemet: De har kanskje vist interesse, men er ikke klare til å kjøpe. Hvis du ikke følger opp, mister du dem.​

Løsningen: Bygg relasjoner med nyhetsbrev og smarte e-poster. Noe av det smarteste man kan gjøre er å gi bort verdi til sine potensielle kunder i bytte mot epostadressen. La oss si at noen har gitt deg eposten sin, for å få lastet ned en guide fra nettsiden din om «hvordan kutte kostnader i produksjonen». I stedet for å la dem glemme deg, sender du en automatisert e-postserie som gradvis bygger tillit.​

Hvordan kundereisen påvirkes: Enkle, automatiserte e-poster hjelper kundene dine med å ta en informert beslutning – og holder samtidig deg på radaren deres som en premissleverandør. E-postmarkedsføring er faktisk den mest kostnadseffektive, direkte markedsføringskanalen med en ROI på mellom 32 og 44 per krone brukt.

4. Kundens utfordring: De sliter med å forstå fordelene med produktet ditt

Problemet: Lange tekstbeskrivelser og PDF-er ikke nok for å engasjere kunden.​

Løsningen: Bruk video for å engasjere. Tenk deg at du vurderer to leverandører av kontorutstyr. Den ene har en kjedelig nettside og bilder av dårlig kvalitet. Den andre har en kort video som viser produktet i bruk, kundehistorier og gode beskrivelser av produktets egenskaper. Hvem velger du?​

Hvordan kundereisen påvirkes: Video skaper tillit raskere enn tekst alene. Vis kundene dine hvordan du kan løse deres utfordringer. Innholdsmarkedsføring er helt essensielt i 2025, og video er en sentral del av dette.

5. Kundens utfordring: De glemmer deg etter at de har besøkt nettsiden din

Problemet: Noen har sett på tjenestene dine, men ikke tatt kontakt.​

Løsningen: Bruk retargeting-annonser. Hvis noen besøker nettsiden din, men ikke tar kontakt, kan du vise dem relevante annonser på kanaler der du treffer dem. Vi anbefaler å bruke minst 4 forskjellige kanaler, fordi det gir optil 75 % større sjanse for konvertering. I OmniOne bruker vi Kevel sin Omnikanal plattform og her kan vi gjøre datadrevet retargeting på Meta, nettaviser og selvsagt Google og LinkedIn.

Hvordan kundereisen påvirkes: Du minner dem på løsningen din og øker sjansen for at de kommer tilbake og tar en beslutning med deg. 

Hva skjer hvis du ikke gjør dette?

Svaret er kanskje brutalt: Hvis du ikke tar grep, vil konkurrentene dine være synligere, bygge sterkere relasjoner og vinne kundene dine før du får sjansen til å vise din tjeneste eller produkt. Så mange bedrifter har gått konkurs eller blitt lagt ned, fordi de ikke har hatt en plan for markedsføringen eller posisjonert seg riktig i kundens synsfelt.​ 

Hva skjer hvis du gjør dette?

Du kommer garantert til å posisjonere deg  som den åpenbare løsningen for kundene dine. De finner deg, stoler på deg og tar kontakt når de er klare – og da er sjansen for at de kjøper uten å forhandle på prisen veldig stor. Beslutningen om kjøp er nemlig tatt.​

Hvis du tenker at dette så komplisert ut og du vil du ha hjelp til å implementere disse strategiene – Ta kontakt, så finner vi den beste løsningen for deg! 🚀​